Gerelateerd
Bekijk ook onze andere onderzoeken.
Meningen en ervaringen van docenten en schoolleiders in 2021 in het voortgezet onderwijs over relationele en seksuele vorming in het voortgezet onderwijs
Het rapport is het resultaat van onderzoek onder 356 docenten biologie, 154 docenten maatschappijleer en 213 schoolleiders in het voortgezet onderwijs, uitgevoerd november-december 2021 door DUO Onderzoek & Advies in opdracht van Rutgers en Soa Aids Nederland.
Het doel van het onderzoek is inzicht krijgen in de mate van seksuele vorming binnen het VO, specifiek naar de mening en ervaringen van docenten biologie en maatschappijleer, die het meeste met (thema’s gerelateerd aan) relationele en seksuele vorming te maken hebben. Daarnaast zijn ook schoolleiders gevraagd naar hun ervaringen over het onderwerp relationele en seksuele vorming op school om erachter te komen hoe seksuele vorming op VO-scholen leeft.
In een aanvullende peiling, ook uitgevoerd door DUO Onderzoek & Advies in opdracht van Rutgers, geeft een representatieve steekproef van 400 docenten aan dat relationele en seksuele vorming meer tijd verdient binnen het voortgezet onderwijs (55%) en dat relationele en seksuele vorming niet alleen verplicht hoort te zijn voor de onderbouw, maar óók voor de bovenbouw (72%).
DUO Onderzoek en advies, onder redactie van Luc Lauwers, Marianne Cense, Hanneke de Graaf, Manouk Vermeulen en Lisette Schutte.
Neem dan contact op met Luc Lauwers.
“'Ik vind het thema relaties en seksualiteit zeker belangrijk om op de Pabo te bespreken. Dit kan studenten beter voorbereiden op de beroepspraktijk: hoe kunnen ze bijvoorbeeld reageren op vragen én gedrag van leerlingen. Een deel van de Pabo-studenten zal bovendien in het speciaal onderwijs gaan werken, waar de kwetsbare leerlingen extra aandacht voor een thema als wensen en grenzen goed kunnen gebruiken.' Er is echter weinig ruimte in het lesprogramma: 'Binnen het natuuronderwijs heb ik maar enkele uren de tijd om hier aandacht aan te besteden.' Renata werkt vanuit de klankbordgroep mee aan het ontwikkelen van de nieuwe e-learning voor de Pabo door hierover haar feedback te geven. 'Voor mijn studenten kan de e-learning een manier zijn om toch meer kennis en vaardigheden over relaties en seksualiteit op te doen, zonder dat dit ten koste gaat van de aandacht in de les voor andere thema's'. ”Renata Vereecken geeft natuuronderwijs op de Pabo aan de Hogeschool Zeeland. Renata werkt daarnaast als biologiedocente op een middelbare school voor speciaal onderwijs
Bekijk ook onze andere onderzoeken.
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.