Gerelateerd
Bekijk ook onze andere stories!
Foto's: Isaac Stephens
De 22-jarige studente Harriet uit Cape Coast in het zuiden van Ghana is een fervent jongerenambassadeur voor seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR). Via de Planned Parenthood Association of Ghana (PPAG) nam ze deel aan een training over gender die haar kijk op gender en seksuele voorlichting veranderde. “De genderlens heeft mijn werk echt verbeterd. Zelfs leraren doen nu mee.”
“"Ik zou zelf baat hebben gehad bij meer onderwijs en dat is wat ik denk dat jongeren in Ghana nodig hebben." ”
“Ik ben een jongerenambassadeur,” zegt Harriet. “Ik geef jongeren, vooral meisjes, voorlichting over reproductieve gezondheid en help hen toegang te krijgen tot gezondheidsdiensten. Als jeugdambassadeur richt ik me op een abortuszorgproject, waarbij we voorlichting geven over toegang tot veilige abortus, misvattingen en jongeren helpen veilige opties te kiezen in plaats van onveilige.”
“Voordat ik een jongerenambassadeur werd, wist ik ook niets over deze onderwerpen. Ik zou baat hebben gehad bij meer voorlichting en dat is wat ik denk dat jonge mensen in Ghana nodig hebben: meer onderwijs en informatie. We moeten ook meer jongerenambassadeur aan boord krijgen, want mijn gemeenschap is erg groot en ik ben de enige hier.”
Seksuele vorming moet worden opgenomen in het schoolsysteem, zodat leerlingen, als ze niet meedoen aan naschoolse clubs zoals de mijne, toch informatie krijgen op school. Dan is er ook behoefte aan digitale seksuele vorming, omdat jongeren tegenwoordig meestal op internet zitten.
“Toen ik de middelbare school afmaakte, zat ik thuis en deed niets. Mijn broer, die deel uitmaakte van het gezondheidscomité van mijn gemeenschap, vertelde me dat PPAG op zoek was naar een jongere om voorlichting te geven over reproductieve gezondheid. Ik wist dat het aantal tienerzwangerschappen in mijn gemeenschap toenam. Ik wilde helpen, dus toen ik die kans kreeg, ging ik ervoor.”
“Soms ontmoet ik jongeren die te maken hebben met tienerzwangerschappen. Ze vertellen me dat als ze deze informatie eerder hadden gehad, ze niet in deze situatie terecht waren gekomen. Als ze me beginnen te vertrouwen, geef ik ze meer informatie. Ik zie de verbetering in hun leven. Ik zie jongeren in mijn gemeenschap die misschien binnenkort zwanger worden. Als ik ze vertel over hun opties, helpt dat. Ze veranderen van gedachten of gebruiken bescherming.
“"Als ik genderongelijkheid uitleg, ben ik heel blij, want ik kan nu gendervooroordelen, -normen en -stereotypen aanpakken waar niemand echt iets aan heeft." ”
“Ik gaf al voorlichting, maar wist nog niet veel over genderkwesties. PPAG stelde voor dat ik deelnam aan een training over dit onderwerp. Het heeft de voorlichting die ik geef sterk verbeterd, vooral wat betreft genderongelijkheid en stereotypen. Toen we het bijvoorbeeld over menstruatie hadden, waren er jongens die negatief over dit onderwerp spraken. Ik kon dit met hen bespreken en de jongens laten begrijpen dat het niet erg is. Als ik op scholen over menstruatie praat, zorg ik ervoor dat de jongens er ook bij zijn om te leren. Ik wil ze laten inzien dat het niet iets slechts is of iets waar meisjes zich slecht over moeten voelen.”
“Tegenwoordig neemt de aandacht voor genderongelijkheid echt toe. Zelfs als het in het nieuws is, horen we meestal nog over mannen die hun vrouw slaan of een vrouw die wordt vermoord door een vriendje. Ik heb het gevoel dat als we onderwijs krijgen over genderongelijkheid, vooroordelen en normen en stereotypen, dat als we het zien gebeuren, we het kunnen aanpakken en actie kunnen ondernemen voordat er iets vreselijks gebeurt.”
“Soms, als ik een klas begeleid, zie ik zelfs dat de leraren zich aanpassen aan wat ik zeg. Normaal zijn zij degenen die de leerlingen instrueren en hen zelfs dingen vertellen die gebaseerd zijn op negatieve genderstereotypen. Op een bepaalde manier verander ik ook het perspectief van de leraren. Ze vragen me om terug te komen en meer les te geven.”
“Ik ben zelf ook gevoeliger geworden, vooral als het gaat om normen en stereotypen die niemand helpen. Soms denken we dat een baan als ingenieur alleen voor mannen is en koken alleen voor vrouwen, maar nu moedig ik studenten en hun ouders aan om de baan na te streven die ze willen. Als ik genderongelijkheid uitleg, voel ik me zo gelukkig. De training heeft echt de leraar in mij wakker gemaakt.”
“"Het is mijn droom om een van de grootste SRGR-pleitbezorgers van Ghana te zijn en mijn stem te laten horen. Ik wil een SRGR-influencer zijn." ”
“Andere jongeren zien mensen zoals ik als een rolmodel. Als ik met ze praat over reproductieve gezondheid, luisteren ze naar me. Ze leren niet allemaal over deze onderwerpen op school of thuis. Als je het hen uitlegt, willen ze het graag leren. Ik weet dat wat ik doe helpt als ze hun vrienden ook meenemen naar de lessen. Zo kan ik mijn gemeenschap helpen.”
“Jongeren geven inzichten die jongeren helpen. Bijvoorbeeld het digitaliseren van onderwijs over SRGR-kwesties. Het kan zelfs een YouTube-serie zijn. Tegenwoordig kijken jongeren graag naar interessante series die door jongeren zijn gemaakt. Dus als ik kijk naar een serie over bijvoorbeeld veilige abortus en ik merk dat het heel interessant is, dan zal ik het aanbevelen aan mijn vriend.”
“Het is mijn droom om een van de grootste SRGR-voorvechters en -influencers van Ghana te worden. Een van mijn ideeën is om een TikTok of Instagram te beginnen met korte video’s over SRGR-kwesties. Ik denk dat ik een groot publiek kan krijgen. Als ik deze opleiding niet zelf had gehad, zou ik waarschijnlijk zou zijn beïnvloed door vrienden met negatieve ideeën. Het zou me niet hebben gemaakt tot wie ik nu ben. Ik wil die ene persoon zijn die jongeren op andere gedachten kan brengen en hen de informatie kan geven dat ze nodig hebben om goede beslissingen te nemen.”
Bekijk ook onze andere stories!
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.