Gerelateerd
Bekijk ook onze andere onderzoeken.
Wat leerlingen willen van seksuele vorming.
Leerlingen willen dat seksuele vorming op middelbare scholen over meer gaat dan alleen voortplanting. Het moet ook gaan over onderwerpen als seksuele identiteit, wensen en grenzen, sexting en plezier in seks. Ook willen zij meer les in de bovenbouw, omdat er juist dan veel gebeurt in hun seksuele ontwikkeling.
Dat blijkt uit het kwalitatieve onderzoek ‘Gewoon, het taboe eraf halen’ (2019), waarin Rutgers samen met jonge co-onderzoekers onderzocht hoe seksuele vorming op school beter kan. Het is voor het eerst dat jongeren zelf onderzoek doen naar seksuele vorming.
Zeventien jonge co-onderzoekers (15-18 jaar) vormen het hart van het onderzoek. Ze hebben meegedacht over de onderzoeksmethodes en over de formulering van vragen. Ze hebben data verzameld op hun eigen school. En op drie scholen hebben ze hun eigen rapport – hun profielwerkstuk – geschreven. Rutgers heeft ze getraind en begeleid. In totaal deden er 300 leerlingen (12-18 jaar) op 8 middelbare scholen mee aan het kwalitatieve onderzoek.
Lees het onderzoek (PDF)Heb je vragen over dit onderzoek? Neem dan contact op met Marianne Cense
Bekijk ook onze andere onderzoeken.
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.