Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Nieuws – Artikel

“Vrije keuze bij ongewenste of onbedoelde zwangerschap staat voorop”

Terug naar overzicht
3 november 2021

Bijna veertig jaar na de legalisering van abortus in Nederland is de discussie erover niet verstomd. Sterker nog: het debat is de afgelopen jaren weer opgelaaid, ook onder jongeren. Dit was voor de NOS aanleiding om onderzoek onder jongeren te doen. Van tien scholengemeenschappen, waar in totaal 42 scholen onder vallen, is zeker dat zij de afgelopen jaren gastlessen boekten van organisaties die zelf zeggen tegen abortus te zijn. Ineke van der Vlugt van Rutgers: “Wij pleiten voor een onderwijscurriculum waarin vrije keuze bij ongewenste of onbedoelde zwangerschap voorop staat. Alleen met eerlijke, juiste en complete informatie over abortus kunnen jongeren in vrijheid keuzen maken. De pro-choice benadering moet centraal staan.”

We weten dat er gastlessen worden gegeven over abortus. In Nederland is er vrijheid van onderwijs en is iedere school vrij om een lespakket te kiezen, hierover les te geven of iemand in te huren voor een gastles. De school bepaalt wat het beste bij hun leerlingen past. In Nederland is er op dit moment geen vast omlijnd curriculum waaraan lessen over seksuele vorming zouden moeten voldoen. Scholen met een bepaalde signatuur zullen hierdoor eerder kiezen voor lessen die abortus ontmoedigt of afwijst.

Ineke: “Deze scholen moeten zich afvragen of de gastlessen bijdragen aan de vrije keuze van hun leerlingen. Ook moeten scholen alert zijn op misleidende of onjuiste informatie. Het is belangrijk dat jongeren op basis van eerlijke, juiste en complete informatie hun eigen mening over abortus kunnen vormen. En als ze ongewenst of onbedoeld zwanger zijn, een eigen overwogen en geïnformeerde keuze kunnen maken.

Ook ligt er een opdracht aan de politiek. “De politiek moet achter zijn oren krabben of ze eenzijdige lessen over abortus wenselijk vinden”, stelt Ineke. “Wij pleiten voor een onderwijscurriculum dat specifiek beschrijft waar lessen over seksuele vorming aan moeten voldoen, ook op onderwerpen als ongewenste zwangerschap en abortus, genderdiversiteit en seksuele diversiteit.  Zodat alle leerlingen in Nederland dezelfde informatie krijgen, die volledig en feitelijk correct is. Daar hebben ze recht op. Leerlingen die eenzijdige, onjuiste of misleidende informatie (bijvoorbeeld uitvergrote of bloederige foetussen) krijgen, kunnen eerder last krijgen van stigma bij abortus. “Als leerlingen leren dat abortus kindermoord is, dan kunnen ze harder gaan oordelen over vrouwen kiezen voor een abortus of zelf schuld of schaamtegevoelens ervaren  als ongewenst zwanger raken en voor lastige keuzen staan. Of ze durven er niet over te praten met anderen. Hierdoor neemt het stigma en taboe op abortus toe. Uit onderzoek blijkt dat 59% van de jongeren onder de 25 jaar met een abortuservaring, hierover niet makkelijk praat met anderen, bijna de helft schaamt zich hiervoor. Dat willen we absoluut niet. Iedereen moet in vrijheid een keuze kunnen maken bij een onbedoelde zwangerschap, welke keuze dit ook is, zonder oordeel van een ander.”

Vragen over dit artikel?

Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Of volg ons en praat mee op social media.

Naar Contact
Nieuws

Gerelateerd

Lees onze meest recente artikelen, onderzoeken en columns op het gebied van seksuele gezondheid en rechten.

Alle nieuwsberichten