Gerelateerd
Lees onze meest recente artikelen, onderzoeken en columns op het gebied van seksuele gezondheid en rechten.
Is er een verschil tussen de vulva en de vagina? Merk je het altijd als je een soa hebt? Wat is belangrijk als je elkaar vraagt naar wensen en grenzen? En waar staat de ‘Q’ voor uit de afkorting ‘lhbtiq+’? Deze en meer vragen krijgen Tweede Kamerleden Songül Mutluer (PvdA), Jeanet van der Laan (D66), Ingrid Michon-Derkzen (VVD) en Hanneke van der Werf (D66) voorgeschoteld tijdens hun ‘Sexamen’. Daarna gaan zij, op maandag 13 februari, met jongeren in gesprek over betere seksuele vorming in het onderwijs. Waarom is het zo belangrijk en wat moet er beter?
Madelein Taen (23), Marlijn Faber (19), Lotte Mikkers (24) en Anouk Sap (24) zijn de initiatiefnemers van het Sexamen, een examen relationele en seksuele vorming. Zij maakten het Sexamen, met hulp van Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, en Soa Aids Nederland. Op 13 februari start ook de Week van de Liefde, een themaweek op onder meer middelbare scholen.
Op 13 februari kijken de Tweede Kamerleden terug op hun Sexamen. Zij gaan in gesprek met de jonge initiatiefnemers en met middelbare scholieren over het belang van seksuele vorming in de bovenbouw, wat de jongeren beter willen en welke rol de politiek kan spelen. “Wij pleiten niet voor de introductie van een Sexamen, maar roepen de overheid op om seksuele vorming concreet uit te werken in de nieuwe kerndoelen en op te nemen in de eindtermen voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Zodat leerlingen gedurende hun hele middelbare school goede relationele en seksuele vorming krijgen. Niet alleen bij biologie, maar ook bij maatschappijleer en burgerschap”, zegt Luc Lauwers, expert seksuele vorming bij Rutgers.
Marlijn: “In het Sexamen hebben we vragen opgenomen over de thema’s die wij belangrijk vinden en zelf gemist hebben op school. Met dit Sexamen willen we laten zien wat toekomstige leerlingen zouden moeten leren als het gaat over relaties en seksualiteit. Hierbij kun je denken aan thema’s zoals consent, diversiteit, gendergelijkheid en plezier.”
Uit onderzoek blijkt dat jongeren vaker, uitgebreidere en diverse voorlichting willen krijgen.[i] Zij willen naast de biologische thema’s ook ingaan op de plezierige, sociale en relationele aspecten van seks. Seksuele vorming is sinds 2012 in de onderbouw van het voortgezet onderwijs verplicht, maar scholen zijn vrij om daar invulling aan te geven. Al in 2016 concludeert de onderwijsinspectie dat het huidige onderwijsaanbod ‘versnipperd, weinig doelgericht, docentafhankelijk en niet geborgd is in een doorlopende leerlijn’.[ii]
Daarnaast is het thema niet verplicht in de bovenbouw, stelt Lauwers: “Terwijl de helft van de jongeren pas op of na hun achttiende geslachtsgemeenschap heeft. We weten uit onderzoek dat jongeren ook in de bovenbouw hier met elkaar over willen praten, zodat zij in een veilige omgeving van elkaar kunnen leren.”
Communiceren over wensen en grenzen is een belangrijk thema volgens jongeren. Lauwers: “Het afgelopen jaar hebben we opnieuw gezien dat seksuele grensoverschrijding en seksueel geweld een complex probleem is. Het is belangrijk dat kinderen al vanaf jonge leeftijd en gedurende hun hele schoolcarrière werken aan vaardigheden die seksuele grensoverschrijding voorkomen. Zo leren jongeren aan te geven wat ze wél fijn vinden, voordat ze seksueel actief worden. En dat te checken bij de ander.”
Op 13 februari start ook de Week van de Liefde in het onderwijs. Tijdens de jaarlijkse projectweek besteden scholen in het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en mbo aandacht aan het thema seksuele vorming of verdiepen zij hun kennis. Dit jaar is het thema van de week: ‘Zijn wie je bent.”
Week van de Liefde
Manifest Seksuele Vorming
Nieuwsgierig naar het Sexamen? Ga dan vanaf 13 februari naar Sense.info
[i] https://rutgers.nl/onderzoeken/gewoon-het-taboe-eraf-halen/
[ii] https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/publicaties/2016/06/01/rapport-omgaan-met-seksualiteit-en-seksuele-diversiteit
Lees onze meest recente artikelen, onderzoeken en columns op het gebied van seksuele gezondheid en rechten.
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.