Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Nieuws – Artikel

Relationele en seksuele vorming in het basisonderwijs | Peiling onder schoolleiders 2022

In 2020 is in het kader van ‘15 jaar Week van de Lentekriebels’ door Rutgers onderzocht wat er op Nederlandse basisscholen wordt gedaan aan relationele en seksuele vorming. Om nog meer zicht te krijgen op de inbedding van relationele en seksuele vorming (hoe past het in het curriculum?), de inhoud (welke onderwerpen) en intensiteit (hoeveel uren per leerjaar) van de relationele en seksuele vorming op basisscholen in Nederland.

Resultaten

Een paar van de belangrijkste resultaten zijn:

  • 92,2% van de schoolleiders geven aan dat er op hun school relationele en seksuele vorming gegeven wordt. Op ongeveer 1 van de 13 (7,8%) scholen wordt geen aandacht besteed aan relationele en seksuele vorming.
  • Ongeveer 8 op de 10 basisscholen geeft jaarlijks relationele en seksuele vorming, namelijk in projectweken of periodes en/of het hele jaar door. Iets meer dan een derde (37,9%) van de scholen geeft structureel relationele en seksuele vorming, dat wil zeggen: jaarlijks met een erkende methode voor relationele en seksuele vorming. 29,1% van de basisscholen in Nederland geeft complete structurele relationele en seksuele vorming.
  • 187 scholen (43,2% van alle scholen) doen mee te doen aan de Week van de Lentekriebels en besteden dan gemiddeld 5,2 uren aan relationele en seksuele vorming.
  • Thema’s die relatief veel aandacht krijgen zijn verliefdheid en relaties, lichamelijke overeenkomsten en verschillen tussen jongens en meisjes en zelfbeeld, seksuele weerbaarheid, lichamelijke ontwikkeling, veiligheid online, seksuele diversiteit, voortplanting en gezinsvorming en media.
  • Seksuele grensoverschrijding, genderdiversiteit, veilig vrijen, genderrollen en gendergelijkheid, consent en seksueel plezier zijn thema’s die minder aandacht krijgen.
  • De meeste scholen hebben door COVID in het afgelopen schooljaar (2020-2021) minder aandacht in de klas kunnen besteden aan relationele en seksuele vorming dan in een normaal schooljaar.

In totaal hebben er 412 schoolleiders uit het basisonderwijs meegedaan aan de peiling.

Lees het gehele rapport
Vragen over dit artikel?

Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Of volg ons en praat mee op social media.

Naar Contact
Nieuws

Gerelateerd

Lees onze meest recente artikelen, onderzoeken en columns op het gebied van seksuele gezondheid en rechten.

Alle nieuwsberichten