Gerelateerd
Bekijk ook onze andere stories!
Blog
3FM Tussenuur maakt zich deze week hard voor betere seksuele voorlichting op middelbare scholen, dit doen zij met de campagne #kutvoorlichting. Onze allround seks expert, voorlichter en ook “orgast-docent” Yuri Ohlrichs neemt je bij deze graag mee in zijn ervaring met het geven van sekslessen.
“Wat moet u ons nou leren?!? We weten alles al hoor!”
“Heeft u wel eens een man gepijpt?”
“Gaat u het voordoen in de les?”
“Bent u homo?”
De eerste schoolbel van maandagochtend had net geklonken en het hemd werd al van mijn lijf gevraagd. Deze 4HAVO klas had zich het hele weekend voorbereid op de “seksles” die ik als “orgast–docent” van Rutgers zou geven. Dit was ruim 23 jaar geleden.
Gelukkig was ik door meer ervaren collega’s op het – toen nog – Rutgers Huis Amsterdam een week lang getraind in het geven van seksuele vorming. Dus had ik mijn reacties op bovenstaande vragen paraat. Al snel ging het over relaties en seks, behalve over mijn eigen seksleven. Toen de pauze-bel ging, bleef driekwart van de klas hangen voor nog een ronde “Rondje Seksualiteit”. We spraken die ochtend veel over vagina’s maar een kutvoorlichting werd het niet.
Inmiddels heb ik wereldwijd een paar duizend docenten, jongerenwerkers en andere professionals getraind in het met jongeren praten over seksualiteit. Overal noemen ze dezelfde drempels: “hoe begin je met leerlingen over seks, hoe hou ik mijn eigen seksleven daarbij privé, welke woorden gebruik ik, zet ik hen met deze lessen aan tot ongeremd seksgedrag”? Etcetera enzovoort.
Na afloop van de training snappen de meeste deelnemers dat je heel open over seksualiteit kunt praten zonder plat, grensoverschrijdend of schaamteloos open te zijn. En – nog belangrijker – dat seksualiteit oneindig veel meer is dan kut, lul en neuken alleen. Mannelijkheid, vrouwelijkheid, alles daartussenin en -buiten bijvoorbeeld. Plezier, seksfeiten en pornonsens, het ontdekken van je eigen lichaam, elkaar, divers genieten van relaties, communicatie en respect. Wanneer begin je met seks en hoe hou je ‘t een leven lang leuk, gewenst en gelijkwaardig. Wie wil dat nou niet weten?!?
Seksualiteit is een persoonlijk, divers en dynamisch onderdeel van ieders leven. Dat schakel je niet zo maar uit als docent voor een klas nieuwsgierige, uitdagende en soms prettig oversekste pubers. Daarom begrijp ik de verlegenheid en gêne van leraren heel goed. En snap ik dat het veiliger is het enkel te hebben over de biologische kant van seks, de veilig vrijtechnieken of om seks te verzwijgen.
Maar wat ik niet snap is dat docenten in opleiding zelden wordt geleerd over seksualiteit te praten. Alsof ze dit thema tijdens dagelijks contact met jongeren kunnen vermijden! Hoe komt het toch dat zo veel docenten van mijn collega’s bij Rutgers en Soa Aids Nederland voor het eerst horen van lesmethoden als Lang Leve de Liefde, Rondje Seksualiteit en websites als Seksuelevorming.nl, Sense.info?
Stuk voor stuk middelen waarmee je als docent je leerlingen met een kleine moeite een heel groot seksueel vormend plezier doet. Waarin het gaat over de leuke, soms minder leuke maar zeer diverse kanten van seksualiteit, vriendschap, relaties, gender, sexting. En over het prettig, respectvol en inclusief communiceren over wensen, grenzen en andere intieme onderwerpen.
Seksuele voorlichting hoeft anno 2018 helemaal niet meer kut te zijn. Voor docenten getraind in seksuele vorming en met de huidige materialen is dat old skool. Daarmee leren zij toekomstige leerlingen in een wip dat “kut” ooit een walgelijk seksistisch en negatief bedoeld voorzetsel was!
Bekijk ook onze andere stories!
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.