Gerelateerd
Lees onze meest recente artikelen, onderzoeken en columns op het gebied van seksuele gezondheid en rechten.
Op 6 november lanceren we samen met Atria een jongerencampagne tegen victim blaming. Dit fenomeen dat slachtoffers de schuld geeft van seksueel of fysiek geweld is kwetsend, schadelijk en hardnekkig. En dat moet stoppen. Daarom roepen we op om er wat van te zeggen als je victim blaming ziet met #ZegErWatVan. Om aandacht te vragen roepen we 6 november 2020 uit tot rokjesdag. Want een rokje mag nooit aanleiding zijn om een slachtoffer van seksueel ongewenst gedrag zelf de schuld te geven.
Het is nooit verdiend, of goed te praten.”
Ambrien Moeniralam, ervaringsdeskundige: “Het is zó de moeite waard om wat te zeggen van victim blaming, als je het ziet gebeuren in je vriendengroep. Alleen al door vragen te stellen: Waarom vind je wat ze aanhad relevant, als iemand vertelt over haar aanranding? Wat doet dat ertoe?”
Bij victim blaming krijgt een slachtoffer na het meemaken van fysiek, online of seksueel geweld, zoals een aanranding, te horen dat zij, hij of die daar zelf schuld aan heeft. Bijvoorbeeld met de vraag: ‘Waarom had je dan ook zo’n kort rokje aan? Dan vraag je er wel een beetje om.’ Ton Coenen, directeur Rutgers, vindt dat onacceptabel: “Het is schadelijk voor het slachtoffer en de dader komt ermee weg. Victim blaming houdt een cultuur in stand waarin het plegen van seksueel, fysiek of online geweld niet serieus genomen wordt.”
“In de praktijk gebeurt het te vaak. Dat is de ervaring van slachtoffers en hulpverleners, ook jonge slachtoffers” vult Kaouthar Darmoni, directeur Atria, aan. “Mensen zeggen zoiets vaak zonder erbij na te denken. Door ze erop aan te spreken, laat je ze dat wél doen.”
Op rokjesdag vragen Tim Hofman en Cathelijne Blok op social media een rokje aan met de boodschap: Aanranding eigen schuld? Nee! Dit rokje mag nooit leiden tot seksueel, fysiek of online geweld! Dus zie je victim blaming? #ZegErWatVan.
In de campagne zien jongeren (17-23 jaar) video’s waarin leeftijdgenoten zich uitspreken tegen victim blaming. Hierin zien zij de sociale norm die de meeste jongeren onderschrijven. Vervolgens krijgen jongeren handvatten om zich uit te spreken wanneer zij victim blaming zien. Hiervoor is een speciale set van digitale stickers en gifjes ontwikkeld die victim blaming ter discussie stellen. Hiermee kunnen jongeren op een eigentijdse manier, laagdrempelig en met humor reageren op leeftijdgenoten die victim blamen.
De campagne #ZegErWatVan is onderdeel van de brede jongerencampagne ‘Generatie… Ja… en?’. Meer informatie is te vinden op Generatiejaen.nl.
Generatie Ja… en? heeft een lesbrief ontwikkeld voor mbo-docenten over gendernormen. Deze lesbrief helpt hun studenten om in gesprek te gaan over gender en geweld met iemand die anders denkt of handelt dan zijzelf. Deze thema’s zijn nu ook opgenomen in het lesprogramma Lang Leve de Liefde mbo.
Lees onze meest recente artikelen, onderzoeken en columns op het gebied van seksuele gezondheid en rechten.
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.