Gerelateerd
Bekijk ook onze andere onderzoeken.
Een onderzoek naar (mis)informatie over anticonceptie op TikTok in Nederland.
Steeds meer jongeren maken gebruik van social media en zoeken online informatie over anticonceptie. TikTok is één van de online kanalen en het sterkst groeiende online platform in Nederland. Volgens onderzoek gebruiken 4 miljoen Nederlanders deze app met een stijging van 34% in vergelijking met 2022. Vooral onder tieners en twintigers neemt de populariteit toe. Alhoewel hiermee meer mensen toegang krijgen tot informatie over anticonceptie is er ook een risico op misinformatie, eenzijdige en sturende informatie. Dit kan het keuzegedrag van jongeren op terrein van anticonceptie sterk beïnvloeden.
Rutgers is van mening dat iedereen recht heeft op complete, juiste en betrouwbare informatie over anticonceptie en andere methoden, opdat iedereen zelf een passende en geïnformeerde keuze kan maken. Met name jongeren die seksueel actief worden en nog niet zwanger willen raken hebben hierbij goede ondersteuning nodig. Ook als ze ouder zijn, niet meer tevreden zijn over een methode vanwege bijwerkingen of andere redenen en hun keuze willen heroverwegen.
De verontrustende signalen over misinformatie over anticonceptie op social media, waren voor Rutgers aanleiding om een bredere verkenning te doen naar informatie over anticonceptie op TikTok in Nederland.
Benieuwd naar het onderzoek en de resultaten? Die lees je hier.
Bekijk ook onze andere onderzoeken.
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.