Gerelateerd
Bekijk ook onze andere onderzoeken.
Onderzoeksrapport
Beat the Macho is een co creatie campagne: de vorm en inhoud van de campagne zijn ontwikkeld in samenwerking met landelijke en lokale organisaties en natuurlijk jongens zelf. Er hebben in totaal 70 jongens meegedaan aan workshops in zeven steden. Daarnaast zijn er meer dan 6.800 reacties gekomen op de online stripverhalen.
Uit dit onderzoek uit 2015 blijkt dat jongens erg graag onderling willen praten over de druk die ze ervaren vanuit bestaande normen over mannelijkheid. In de workshops in zeven steden herkenden jongens meteen het thema dat ze moeite hadden om zichzelf te kunnen zijn door de druk die er ligt om ‘een echte vent’ te zijn. Dit speelt zowel ten aanzien van hun vrienden als ten aanzien van meisjes. De thema’s waar jongens mee zitten zijn te clusteren in: (a) groepsdruk om stoer te doen (stelen, drugs en alcoholgebruik, meisjes versieren, iemand pesten, mensen lastig vallen, over je eigen grenzen te gaan) en (b) angst om afgewezen te worden als je je gender non-conform gedraagt.
De campagne Beat the Macho heeft ook inzicht opgeleverd in wat werkt om jongens aan het praten te krijgen over mannelijkheid en machogedrag, en wat niet. De manier waarop de begeleiders met de jongens omgaan is van doorslaggevend belang. Belangrijke elementen zijn: humor, zelf kwetsbaar opstellen, juiste toon, speels, gelijkwaardig, serieus naar ze luisteren.
Lees het onderzoek (PDF)Heb je vragen over dit onderzoek? Neem dan contact op met Marianne Cense
Bekijk ook onze andere onderzoeken.
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.