Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Nieuws – Artikel

Callcenters geven informatie over seksuele en reproductieve gezondheid in Franstalig West- en Centraal-Afrika en helpen tegen stigmatisering en stilzwijgen

Terug naar overzicht
28 april 2022

DKT International en Rutgers hebben ontdekt dat callcenters die informatie verstrekken over seksuele en reproductieve gezondheid en rechten van vrouwen in Franstalig West- en Centraal Afrika vrouwen helpen om het stigma en de stilte te omzeilen die hun toegang tot goede informatie en zorg beperken. Zij trekken deze conclusie op basis van ervaringen met het callcenter Lydia Conseil.

Dit callcenter, opgezet in 2018 door DKT International, stelt vrouwen uit deze regio (bestaande uit 13 landen) in staat om anoniem via de telefoon of social media kanalen in contact te komen met een getrainde DKT verloskundige. Deze verloskundige beantwoordt vervolgens al hun vragen en geeft advies over voorbehoedsmiddelen, zwangerschap en andere seksuele en reproductieve gezondheidsgerelateerde onderwerpen.

Hoge percentages onbedoelde zwangerschappen, onveilige abortussen en een onvervulde behoefte aan anticonceptie zijn hardnekkige problemen in Franstalig West- en Centraal Afrika. Vooral jonge vrouwen hebben moeite om toegang te krijgen tot de informatie en diensten die zij nodig hebben.

Het werk van Lydia Conseil toont aan dat callcenters een oplossing kunnen zijn voor de behoeften van vrouwen in deze regio aan informatie over seksuele en reproductieve gezondheid. Dit geldt met name voor jonge ongehuwde vrouwen, die te maken hebben met grotere informatiebarrières als gevolg van het stigma dat kleeft aan seks voor het huwelijk4. End-to-end mobiele messaging apps lijken een groter gevoel van veiligheid te bieden om gevoeligere zaken te bespreken.

Tussen februari 2018 en april 2020 heeft het callcenter gereageerd op bijna 40 000 oproepen en berichten die specifiek over anticonceptie, onbedoelde zwangerschappen en abortus gingen. Tijdens de eerste negen maanden waarin het callcenter actief was, reageerde het elke maand op ongeveer honderd oproepen over alle onderwerpen, maar na november 2018 is het aantal 20-voudig toegenomen. Deze sterke stijging viel samen met de introductie van een Facebook Ads-campagne om zijn dienst in de hele regio te promoten.

Lees meer (in Engels) over het onderzoek.

Jonge vrouw roept in megafoon
Vragen over dit artikel?

Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Of volg ons en praat mee op social media.

Naar Contact
Nieuws

Gerelateerd

Lees onze meest recente artikelen, onderzoeken en columns op het gebied van seksuele gezondheid en rechten.

Alle nieuwsberichten