| Auteur: Yuri Ohlrichs | Functie: Seksuoloog NVVS VPO en werkzaam als consultant bij Rutgers

Suit Supply: Stuitend Seksisme of Sluwe Salespromotie?

In een vorig leven was ik jong en veelbelovend reclamestrateeg. Daar leerde ik wat de kracht was van irritante spotjes voor wasmiddelen, shampoo en kalknagelverwijderaars: na verloop van tijd wordt alleen nog de productnaam onthouden. Dagelijks overspoeld door een reclamevloedgolf, vergeten mensen gekmakend irritante slogans, beelden of melodietjes die deze begeleidden. De jongens en meisjes van Suit Supply hebben deze en andere reclamelessen goed begrepen.

Op Twitter, in talkshows en andere social media leek het gisteren nergens anders over te gaan: de nieuwe campagne van deze pakkenjongens. Beelden van gladde minimannetjes die kirrend van prachtige, in krappe bikini gehulde borsten afglijden. Een strak bepakt ventje dat zijn val van wellustig gedraaide vrouwenbillen brak door zich vast te klampen aan haar tanga. Die daardoor half is afgezakt…

Effectieve reclame? Ja. Creatief? Nee (en een beetje ja). Seksistisch? Het is maar hoe je het bekijkt. Want dàt is het sluwe van de reclamestrategie die Suit Supply al jaren bezigt: wat je in die beelden wilt zien, bepalen niet zij, maar jijzelf. En, zoals ik ooit een andere succesvolle reclamestrateeg hoorde doceren: ze kunnen beter over je fiets lullen dan omgekeerd.

Snelle communicatiejongens van de pakkenwinkel staan ongetwijfeld in de startblokken om voor camera’s en microfoons te beweren dat die foto’s enkel een creatieve uiting zijn van de ‘productbeleving’. Verwijten van stuitend seksisme kunnen ze eenvoudig pareren; ‘het  is toch duidelijk dat de vrouwen op de foto’s de sterkere zijn? Kijk ze eens onafhankelijk en trots zijn op hun lichaam! Ze trekken zich niks aan van de mannen die zich daarop uitleven als kleuters in een speeltuin. Sterker nog: Suit Supply zet seksistische mannen op hun plek door ze te af te beelden als nietige onderkruipsels. Je ziet alleen het pak waarin ze verdwijnen!’. Mochten ze nog geen tekst hebben, bij dezen! Gratis en voor niks.  

Het is dit soort schijnheiligheid dat mij het meeste stoort aan deze en vroegere campagnes van Suit Supply. Verdomd goed weten dat dergelijk provocerende afbeeldingen veel ophef veroorzaken met alle extra – gratis! – media aandacht en naamsbekendheid als geschenk. En je dan kunnen verschuilen achter dooddoeners als “iedereen bepaalt toch zelf wat je erin wilt zien?” of “de vrouwen in bikini werkten goedbetaald, vrijwillig en met veel plezier mee!”.

Dat zal allemaal best zo zijn maar tegelijkertijd bedient Suit Supply zich voor eigen gewin van eeuwenoude seksistische stereotypen die nog mensen – ja, ook in Nederland -  schaden of beperken. Technisch gezien met mooie foto’s maar inhoudelijk zo creatief als kroeghumor van vlak na het laatste rondje.

In de discussie over deze campagne gaat het vooralsnog alleen over de afbeelding van vrouwen. Maar gladde jongens die strak in plakpak van blote borsten roetsjen; hoeveel volwassen mannen zullen dit een verheffend beeld van hun sekse vinden? En met in het achterhoofd het felle maatschappelijke debat over “mannelijke vluchtelingen die met hun tengels van ónze vrouwen moeten afblijven”; wat voor een boodschap geeft Suit Supply hen met de advertentie waarin een pakkenman de billen van een model beroert? Dat het niet alleen de ‘de testosteronbommen uit het Oosten’ zijn die dat flikken maar ook de doorsnee gladde Nederlandse man in een pak van Suit Supply? Wees dan ècht dapper en maak een campagne waarin vrouwen op het Keulse Domplein worden omsingeld en betast door macho’s in Suit Supply Style!

Wat doen we ertegen? En, nog belangrijker, willen we daar de tijd en energie aan besteden? Negeren van de campagne, de winkels en het verzwijgen van de naam Suit Supply is natuurlijk de eenvoudigste reactie. Net zoals je dreinende kinderen het beste kunt negeren – of je zet ze op een spannende glijbaan. Maar je kunt zo’n puberaal rellerige campagne ook gebruiken om je eigen mening weer eens te ventileren in een – deels - nieuw publiek; modebewuste, èchte mannen met brains en – vooruit… - ballen, kopen geen plakpakken van Suit Supply!  

Of je maakt, in lijn met de communicatiestrategie van Suit Supply, provocerende en historisch getinte grappen die verwijzen naar de initialen van deze confectiefabriek. Kwetsend? Tja, als je de knipoog niet wilt zien…

Van een modern, wereldwijd succesvol Nederlands bedrijf zou je in deze tijd meer verantwoordelijkheid of –voor mijn part – sociale ondernemerszin mogen verwachten. Maar, om af te sluiten met een laatste flauwiteit, welllicht is dat niet realistisch voor een bedrijf dat is opgebouwd door iemand met als voornaam Fokke…

Yuri Ohlrichs Seksuoloog NVVS VPO en werkzaam als consultant bij Rutgers Naar profiel

Reacties

Over Rutgers

Twitter

Volg ons op Twitter
Rutgers en de Postcode Loterij

Jaarlijks ontvangt Rutgers steun van de Nationale Postcode Loterij en haar deelnemers