| Auteur: Marianne Cense | Functie: Onderzoeker/Consultant

Blog: Wie van ons is de grootste macho?

Met die vraag start begeleider Ben in Den Haag het gesprek in de workshop van Beat the Macho. Hij wijst op zijn collega Amer en hemzelf en kijkt de aanwezige jongens vragend aan. De jongens aarzelen even en komen dan met ‘Iemand die groot is, lijkt al snel meer macho’, ‘U bent te oud om macho te zijn’ en ‘de leider, dat is de macho’ om uiteindelijk te belanden bij de achterliggende vraag ‘wanneer is een man macho?’.

Hierover hebben de jongens veel ideeën. Een macho wil aandacht. Hij laat niet over zich heenlopen, hij pest anderen en laat zichzelf zien door anderen naar beneden te halen. Hij heeft een winnaarsmentaliteit en wil de beste zijn. Hij laat geen zwakte zien, hij schept op, liegt en houdt zich groot. Hij is grappig, een entertainer en natuurlijk, hij kan meisjes versieren. Want ja, de meeste meisjes vallen op macho's. Als de begeleiders hierop doorvragen zegt een deelnemer: ‘Meisjes zijn ingewikkeld, je weet nooit wat ze willen. Ze willen pronken met hun vriend.’

Dit is de start van een van de workshops van Beat the Macho, in zeven steden. De jongens gaan hierna aan de slag met allerlei werkvormen, zoals het op volgorde leggen van foto’s van bekende mannen op mate van mannelijkheid. De gesprekken die tijdens deze sortering plaatsvinden, zijn voor mij als onderzoeker goud waard.

Ik ben bij de workshops een ‘fly on the wall’, zo onzichtbaar mogelijk, om het proces tussen de jongens niet te verstoren. Als ze elkaar willen overtuigen, geven ze mij veel informatie. ‘Deze moet vooraan’, zegt een deelnemer, ‘Reinaldo, de voetballer. Geboren in een sloppenwijk en dan jezelf zo uit het moeras opwerken, dat is doorzetten, dat is power, dat is mannelijk.’ ‘Nee’, zegt een ander, ‘deze vader, tijd besteden aan je kind, hem beschermen, gaan voor je kind, dat is mannelijk’. De jongen vertelt dan dat zijn vader er niet was toen hij klein was en dat hij dat erg gemist heeft. Een andere jongen vertelt over kindermishandeling door zijn biologische vader – waardoor hij blij is dat hij nu een stiefvader heeft. Een ander vertelt over zijn overleden vader, waar hij nog erg verdrietig over is.

Uit de gesprekken komt duidelijk naar voren welke ervaringen de deelnemers zelf hebben, welke dromen en welke beelden van hoe ze willen zijn of worden. In de laatste fase van de workshop worden de jongens uitgenodigd om voorbeelden uit hun eigen leven te geven over wanneer ze sociale druk voelen om ‘een echte vent te zijn’. Het gaat over situaties waar ze achteraf van balen, zoals je laten opstoken om over grenzen te gaan, teveel drinken, opscheppen of het niet opnemen voor iemand. En het gaat over situaties waar ze zichzelf niet durfden te laten zien, uit angst dan buiten de groep te vallen.

De campagne Beat the Macho was een pilot project. De verhalen van de jongens werden na de workshops omgezet in zeven stripverhalen online, met open eind. Bijna 7.000 jongens reageerden op de oproep wat de hoofdpersoon moest doen. Vervolgens maakten Adje en MC Fit er de song ‘Luister naar jezelf’ van, met strofes over de situaties die de jongens aandroegen. De campagne vond in 2015 plaats. Het onderzoek naar de resultaten laat zien dat het kansrijk is: werken met jongens aan sociale normen rond mannelijkheid. Kansrijk omdat ze ertoe gemotiveerd zijn, dat is heel belangrijk. Maar nog belangrijker omdat er winst te behalen is. Want jongens hebben zelf veel last van die strakke normen over echte mannen. In de woorden van een deelnemer: ‘Beat the Macho heeft me geholpen: het zet je aan het denken. Jongens zijn heel gesloten, zeker in de puberteit. Als je voor het eerst naar de middelbare school gaat, stoomt niemand je klaar. De kans is  groot dat je je niet prettig voelt en niet jezelf durft te zijn. Daar moet wat aan gedaan worden, anders wordt je later een gesloten persoon. Beat the Macho voor alle jongens zou een goede stap zijn.’

Lees meer over de campagne Beat the Macho, de werkbare elementen en overige onderzoeksresultaten, de casevideo en de track en videoclip 'Luister naar jezelf' (Adje en MC Fit).

Marianne Cense
Marianne Cense Onderzoeker/Consultant

Reacties

Over Rutgers

Twitter

Volg ons op Twitter
Rutgers en de Postcode Loterij

Jaarlijks ontvangt Rutgers steun van de Nationale Postcode Loterij en haar deelnemers